måndag 7 mars 2011

Laptopography

En av anledningarna till min bristande uppladdning av bilder här är att jag har pysslat med analog framkallning, som då inte hamnar på datorn. Men nu har jag skannat in några av de bilder som ska vara med på utställningen så ni kan ju få en liten försmak.

Men för att först förklara vad laptopography, eller laptopogram, är. Man använder helt enkelt datorskärmen istället för filmnegativ. Jag inverterar en bild på datorn och använder sedan skärmen som belysande negativ. Ett ljuskänsligt papper sätts mot skärmen och exponeras, sedan framkallar jag pappret som vanligt i mörkrummet. Bilderna blir väldigt olika beroende på papper, ljusstyrka på skärmen, exponeringstid och sånt, som med vanliga negativ helt enkelt. Bilderna blir även lite suddiga eftersom belysningen blir lite ojämn och pappret kan flytta på sig. En risk med vissa papper är att fingeravtrycken syns igenom eftersom det är där pappret trycks hårdast mot ljuskällan. Men det kan även bli en rolig effekt.

Så, ett laptopogram kan se ut så här tillexempel. Ni kan se mina fingrar också, det här pappret verkar vara speciellt känsligt för fingrar men det ger även en trevlig drömliknande dimma.


För att se fler laptopogram, kom och se min utställning i helgen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar